Reisverhaal 6

25 september 2014 - Sanur, Indonesië

Reisverhaal 6

Wij wilden graag deze dag even lekker afspoelen in onze eigen villa, maar die vlieger ging niet op. De "gezellige" dame van de receptie deelde ons mee, dat onze villa nog niet klaar was (onderhoud) en dat wij de eerste nacht in een ander, minder, huis konden verblijven en dat we dan de volgende ochtend in onze villa terecht konden. Bleek ook nog dat ze de verkeerde woning voor ons hadden gereserveerd, eentje met twee verdiepingen terwijl we alles gelijkvloers hadden geboekt.
Gelukkig hadden we de mails bewaard waarin de manager van het complex ons zelf de betreffende villa had toegewezen. Eerst wilden ze ons voor het ongemak alleen een massage aanbieden, maar de dames hebben er een hele week continental breakfast in ons huis uitgesleept. Al met al niet de aankomst die je voor ogen had. Hans is tijdens de onderhandelingen maar even naar buiten gegaan, anders hadden ze nog meer onderhoud moeten plegen.
We kregen nu voor een nacht een villa met een gedeeld zwembad. Tegenover ons waren 5 hotelkamers waarvoor ineens een blik dames uit Singapore werd opengetrokken. De dames waren op een personeelsuitje betaald door de baas, die zelf een villa had, eventjes verwend. Dat zijn nog eens bedrijven.
Onze eerste avond zijn we niet ver weg van ons huisje wezen eten en oh wat maakte dit restaurant onze nare ervaring goed. Een heerlijke rijsttafel in de open lucht met een strijkje en een perfecte bediening. Zo lekker hadden we het nog niet gegeten. Toch nog voldaan ons mandje in gekropen.

De volgende ochtend zouden we om 12 uur worden geholpen met verhuizen en dat werd uiteindelijk 13.30. Ze stuurden één man dus uiteindelijk hebben we ook zelf onze resterende koffers maar gesleept.
De villa was precies zoals op de foto's van het internet, een grote open kamer met een giga keuken waarin alle comfort aanwezig was. Via een paar treden konden we ons zo het zwembad in laten glijden. Links en rechts van de woonkamer waren 2 vleugels waarin een grote slaapkamer met separaat een overdaad aan kastruimte.
Daarachter een prachtige badkamer met dubbele wastafel, ligbad, hele grote douche,toilet en een deur naar de buitendouche. Het geheel is omzoomd met een hoge muur met bomen, struiken en planten.
Als klap op de vuurpijl kwam Aju zich voorstellen, zij was onze hulp in de huishouding. Een ontzettende lieve vrouw die alles voor ons regelde. Ze wilde graag onze was doen, zodat alles weer schoon, netjes en gestreken in de kast lag. Ze had achter in het huis haar eigen vertrekken waar alle spullen stonden. Ze kwam om 9.00 uur en ging op 16.00 weer naar huis. In het begin voelde dat wel vreemd want als we aanstalten maakten om af te wassen kregen we te horen dat we dat niet mochten doen. Je zou er aan kunnen wennen ;).

Zondag, maandag en dinsdag zijn we lekker naar het strand geweest, wezen wandelen en/of winkelen en 's avonds lekker gegeten in een van de vele restaurants.
Wilma heeft zich maandag op het strand door een oma laten masseren maar dat was niet geheel naar wens.
De dag erop is ze met Hans op zoek gegaan in de stad voor een nieuwe poging.
Dit had wat voeten in de aarde, eentje was schreeuwend duur, de tweede was dicht, de derde had geen tijd voor twee en uiteindelijk hebben ze er een gevonden.
Het was een soort tentenkamp, allemaal met doeken afgescheiden ruimtes.
Niet echt rustig dus. Hans lag naast de kassa dus constant in en uit lopend volk.
We vroegen om een harde aanpak en dat hebben we geweten, de man masseerde de nek van Hans waarbij hij het idee had dat de beste kerel zijn vingers door de nek bij elkaar probeerde te krijgen. Niet zeuren we kregen wat we wilden.

Woensdag stond de enige trip op het programma. Babs had vanuit Nederland een adres gekregen voor een chauffeur en die stond klokslag 09.00 bij ons huis te wachten.
In 1,5 uur reden we naar de op een na grootste tempel van Bali, de Pura Taman Ayun. Een groot complex waar we in alle rust het geheel hebben kunnen bekijken.
Prachtige torens die het aantal goden aangaven en daar tussen allerlei offeraltaren.
We waren ook nog op tijd om zo'n offer ritueel te aanschouwen ( zie foto's en film).
Het enig jammerlijke was dat de slotgracht, bekend om z'n vele prachtige waterlelies, leeg stond omdat er onderhoud gepleegd werd.

Op de terugreis heeft onze chauffeur ons een paar keer foto's laten maken van rijstvelden en een beeldentuin.
Iedereen heeft de middag doorgebracht op zijn eigen wijze, slapen, zwemmen, winkelen. In de avond hebben we eerst een winkel beroofd van zijn geurstokjes en oliën waarna we heerlijk gegeten hebben in een Japans/Aziatisch restaurant.
Een heerlijke fles wijn erbij ter ere van de goede berichtgeving van Frits z'n vader, onze jaarlijkse koffiesponsor.

Vandaag, donderdag, onze laatste volle dag hier in Indonesië liggen we op het strand, ik (Hans ) typ mijn verhaal, Frits en Wilma onder de parasol en Babs uiteraard vol in de zon.
Wat hebben we veel gezien en beleefd de afgelopen drie weken, weer een grote reiservaring rijker in een land met vriendelijke mensen dat prima bereisbaar is maar je moet er de tijd voor nemen. De infrastructuur is niet zoals in vele andere landen, je reist hier niet in korte tijd van A naar B. Een land met 285 miljoen inwoners en 300 miljoen scooters waarvan  70% op Java en Bali, waarbij vooral Java ontzettend druk is. Qua sfeer vonden we Bali relaxter dan Java en de mensen nog net ietsjes vriendelijker maar overall een geweldige vakantie.
We zullen waarschijnlijk ons nog een keer laten masseren en vanavond wederom ons restaurant met de rijsttafel opzoeken.
Morgen om 12.00 uur wacht de taxi naar het vliegveld en dan gaat de reis weer via Kuala Lumpur terug naar Amsterdam.
Hoop dat jullie een beetje een idee gekregen van onze reis en een met ons mee hebben geleefd.
Wij vonden het in ieder geval leuk om het zo te doen.

Groeten en tot ziens in Nederland.

Op naar onze volgende vakantie.

1. Esther:
    25 september 2014
    Goeie reis!! Xxx
  2. Annette:
    25 september 2014
    Het was erg leuk om op deze manier jullie avonturen te volgen. Iedereen de groetjes en een goede, veilige reis naar huis.