Deel 3 reisverhaal

12 september 2014 - Tanah Lot, Indonesië

....nadat we eindelijk uitgewauwd waren over ons appartement, begon het genieten van de cultuur in Bali. Het personeel is heel behulpzaam. Ondanks dat de kok weg was werd er toch op de 1 of andere manier wat eten voor ons op tafel getoverd. Je voelt je meer dan welkom. Het is wel even wennen dat er mensen in je huis rondlopen die je tafel dekken en de afwas doen, maar dat is een luxe probleem zullen we maar zeggen....;))

Dag 8 (12.9.2014)

Vannacht heerlijk geslapen en om 9 uur staat de gedekte tafel weer klaar. We doen het vandaag rustig aan en starten laat in de ochtend onze wandeling naar de tempel van Tanah Lot. Bleek een wandeling van ruim een uur te zijn en we hebben goed van de omgeving kunnen genieten. Toch anders dan in een rijdende auto/trein of fiets. Onderweg horen we ineens muziek vanuit een tempel komen. Een dame vertelt ons dat we naar binnen mogen om te kijken. We mogen het voorplein op waar de muzikanten zitten maar we mogen de tempel niet in. Het blijkt een dienst te zijn waar de eerste 3 maanden van een baby gevierd wordt. Heel mooi om te zien en te horen maar we blijven wel op afstand omdat je toch het gevoel hebt dat je inbreuk maakt op iets heiligs. Als we verder lopen komen we langs een school waar de schoolkinderen Wilma toch wel een bezienswaardigheid vonden met haar lengte als vrouw zijnde. Voordat we bij de tempel zijn komen we een verkooppunt tegen van Luwak koffie. Hier krijgen we uitleg over het procedé. De koffiebonen worden
 's nachts gegeten door de Luwak (een katachtige). Voordat ze teruggaan naar het bos dan poepen ze en deze poep wordt de volgende ochtend geraapt, schoongemaakt, geroosterd en gestampt. Het is de duurste koffie ter wereld. We konden verschillende soorten koffie en thee proeven en Wilma en Frits hebben een klein zakje Luwak koffie meegenomen. Het is lekker warm (+30 graden). In de buurt van de zee en de tempel kan je alleen komen als je entree betaalt wat wij niet echt doorhadden maar we werden snel teruggeroepen door een man met een microfoon.....are you talking to us??? Veel kraampjes en warungs (eettentjes). Bij de zee staat de tempel. Het is nog vloed dus je kan nog niet naar de tempel toe lopen. Veel toeristen hier. Bij een afgeschermde plaats zien we een ceremonie en ook hier heeft men allerlei eten meegenomen als offer. Nadat we wat rondgelopen hebben gaan we weer terug naar ons huis. Met de manager van het hotel hebben we geregeld dat hij ons aan het einde van de middag weer terugbrengt. De chauffeur laat ons een mooie plek zien voor de foto's. Het is een prachtig gezicht, maar je moet wel creatief zijn met het maken van de foto's anders zie je dat alles vol staat met toeristen, hahaha. Voordat we gaan eten gaan we eerst nog naar een Balineese vuurdans. Mooi om te zien hoe de vrouwen bewegen met name met de handen. Op aanwijzing van de chauffeur eten we op een terras boven de zee, een mooi uitzicht. Op de terugweg krijgt Hans last van buikkrampen, maar tot nu toe blijkt het mee te vallen.
 'S avonds zagen we dat er voor onze deur een offer was gelegd. Dat bestond uit een bananenblad met daarop bloemen, snoepjes en wierook. Toch heel speciaal!

Dag 9 (13.9.2014)

Vandaag gaan we weer op weg naar ons volgende adres in Ubud. Veel goede verhalen over gelezen, dus ik heb er zin in.

Wordt vervolgd......