Deel 4 reisverhaal

17 september 2014 - Ubud, Indonesië

Dag 10 (13-09-2014)

Met weemoed afscheid genomen van onze villa in Tanah lot, al werden we bij het eind ongewild even getild voor de taxirit van 24 km voor een bedrag van €30,- terwijl achteraf het voor de helft had gekund. Maar goed ze hebben ons ook 2 keer voor niets naar de tempel gereden, dus noem het maar compenseren.
Het waren weer 28 langzame kilometers want je komt van alles op je weg tegen om in de halen, van bakfietsen tot vrachtwagen gevuld met zakken cement die op het oog bijna omvallen en 30km per uur rijden.
Tja en op de tweebaans wegen op Bali valt dat niet mee.
De chauffeur heeft 3 keer de weg gevraagd en aan het einde heeft Google maps het laatste zetje gegeven.
We kwamen in Ubud in een heel ander huis en omgeving terecht. De villa was compleet Balinees in een weelderige jungle tuin, maar en beetje gedateerd.
Dit is overigens wel typisch Indonesisch, prachtige dingen neerzetten maar het bijhouden blijft ver achter.
Helaas kreeg Wilma een hevige migraine aanval en moesten we een beetje improviseren. In plaats van de omgeving van Ubud te verkennen hebben we het met z'n drietjes tot het centrum beperkt. De middag van de aankomst  rustig aan gedaan. Onze was uitgezocht en bij de receptie gebracht voor een wasbeurt ( de volgende dag alles gewassen en gestreken met een heerlijke geur).
In de avond met z'n drieën bij café Arma heerlijk Indonesisch gegeten, even wandelingetje maken en dan naar bed.

Dag 11 (14-9-2014)
Voor de volgende dag rustig ontbeten en om 10.30 de afspraak voor 3 bij de Spa.
Wilma kon nog absoluut niet mee, die had helaas nog een donkere dag in de klamboe.
Bij binnenkomst heerlijk kopje thee en rustig uitzoeken met welke geuren we gemasseerd wilden worden en welke we wilden hebben bij de scrub, de lunch uitgezocht en het feest van 4,5 uur kon beginnen.
Eerste een massage van een uur waarbij geen plekje werd overgeslagen (nou ja een klein stukje dan ;) ). De scrub daarna was heel apart. Eerst werd je ingesmeerd met een soort geurend zand en daarna met een klein beetje water verder geschubd zodat het een soort kleiachtig iets werd. Doek over je heen en even laten inwerken. Ook de andere zijde en daarna werd het met een doek van je afgeveegd. Inmiddels hadden ze het bad vol laten lopen en er allerlei bloembladen en kruiden ingedaan waar je even heerlijk alles kan laten weken.
Voordat we het bad in stapten werden we ingesmeerd met yoghurt ( lekker fris).
De lunch bestond uit een heerlijke nasi met kroepoek en kruidenthee.
Onze gezichten waren toen aan de beurt en werden een uur lang besmeerd en beplakt en gewassen.
Als laatste kwamen we bij de kapper voor een haarcrème behandeling.
Eerst wassen daarna de cremebehandeling, rusten, uitwassen, föhnen en lotion er in. Flesje water en kopje thee en we stonden totaal vernieuwd weer buiten voor €30,- pp.
Thuis even rustig aan gedaan, Wilma bekeken maar dat was m nog niet dus zijn we met z'n drietjes de stad ingegaan. We wilden BtoB armbanden kopen en verder gewoon effe neuzen. Babs liet in de winkel ongeveer alle beschikbare armbanden aanrukken en al gauw zat ze tegen de irritatie grens van de verkoper aan.
Frits is de rust zelf, Hans gaat even een blokje om en Babs gaat zoals altijd onderhandelen. We zijn er helaas niet uitgekomen met de beste man en dus onverrichterzake verder gaan winkelen.
Babs had nog een kruidenwinkel op het oog uit de film " eat, pray, love" en Frits en Hans hobbelden er achteraan door de, op een gegeven ogenblik
 " sloppenwijken " van Ubud.  Na een lange wandeling en vaak vragen hebben we de winkel gevonden ..... dicht ....
Wel lief van Babs, ze wilde een kruid kopen die misschien iets tegen de migraine van Wilma kon doen.
Ook in de avond was Wilma nog niet van de partij. We hebben take out voor haar gehaald en zijn daarna zelf weer gaan eten in café Arma. Waarom wijzigen als het leuk en lekker is.

Dag 12 (15-9-2014)

Vandaag alweer afscheid van Ubud en gelukkig gaat het beter met Wilma. Na het ontbijt gaan de twee stellen even apart Ubud in. Een paar items gekocht en om 11.30 terug bij de villa, waar om 12.00 uur de taxi ons weg zou brengen. Alles geregeld door de heer Ketut van de villas.
De rit bracht ons naar Candidasa aan de kust, het landschap veranderde weer naar bergachtig en groener.
Aangekomen in Candidasa kregen we het panorama appartement en daar was geen woord van gelogen. Vanaf het balkon, kamer en slaapkamer een prachtig uitzicht over de zee.
Lekker opfrissen en lunchen. Na de lunch hebben we een taxi genomen naar Tenganan, een 750 jaar oud dorp dat er nog altijd hetzelfde uitziet en waar de tradities nog in ere worden gehouden. Je mag er alleen maar blijven wonen als je trouwt met iemand uit het dorp ( dat geeft wel te denken natuurlijk).
Een inwoner heeft ons het dorp laten zien nadat we een donatie hadden gedaan om het dorp te houden zoals het nu is, echter direct na aankomst werd het jammerlijk commercieel en onze gids was zichtbaar teleurgesteld dat wij geen sjaals of doeken wilden kopen. Later trok hij wel weer bij en heeft ons veel over de geschiedenis en gebruiken verteld.
Eenmaal terug in ons appartement hebben wij ons omgekleed en zijn gaan eten.
Vroeg het mandje in want om 6 uur ging de wekker weer af voor de taxirit naar Padangai, een havenplaats waar we ingescheept zouden worden op een speedboat die ons naar Gili island (Lombok) zou brengen.

Wordt vervolgd .....

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade