Deel 2 reisverhaal

12 september 2014 - Jogjakarta, Indonesië

Op advies van de ANWB gids hebben we gegeten bij de broer van de Sultan. Het restaurant zat vlak bij de Kraton (het huis van de Sultan). Lekker gegeten, maar niet zo geweldig als dat de gids ons deed voorkomen. De terugwandeling ging over Malioboro street. Een levendige straat met souvenirswinkels, kledingzaken en
eetgelegenheden.
Heel leuk om te zien dat de vele kleine warungs (kleine eetgelegenheden buiten) met zijn lage tafeltjes waar je in kleermakerszit plaatsneemt, allerlei lekkernijen op je tafel voorschotelen. Alles wordt bereid waar je letterlijk bijstaat (zit).
In het hotel aangekomen dachten we lekker te gaan slapen maar Frits en Wilma dienden eerst nog een gevecht aan te gaan met de kakkerlakken. Laatstgenoemden hebben gewonnen en Frits en Wilma kregen een andere kamer en zij konden slapen nadat zij de alle  kleding en koffers hadden nagekeken.

Dag 5 (9.9.2014)

De wekker ging om 06.00 uur, douchen en ontbijten. We werden opgehaald om 07.00 uur voor een rit naar de Borobudur.
Om 08.00 uur stonden daar 4 mountainbikes klaar en een gids die ons voor 3 uur langs de lokale markten, rijstvelden, tabaksplantages, jungle en dorpjes zou leiden.
Een geweldige ochtend die ook zwaar vermoeiend was voor de benen.
Er waren een paar hele steile heuvels bij maar de gids was zeer tevreden over ons en konden meer zien van de omgeving omdat we hem prima bij hielden.
Hij vertelden ons aan de hand van het laten proeven van diverse, soms ook vreemde, vruchten op de markt welke verschillende heilzame werkingen er van uitgaan.
We reden langs rijstvelden en over kleine gammele houten bruggetjes, door kleine javaanse dorpjes en kwamen ook een slang tegen (wat Babs en Wilma toch niet echt leuk vonden). Af en toe een rustpauze met water en fruit.
Na een tijdje stopten we in een gehucht waar een kleine pottenbakkerij zat.
We hebben eerst even mogen kijken en toen konden Babs en Frits hun kunsten vertonen En met behulp van de vrouw werden er mooie dingen gemaakt.
Helaas duurde het te lang ( 2 dagen ) om ze mee te kunnen nemen maar ze zijn te koop in het winkeltje (met handtekening van de meesters).
Na een kopje thee en lekkere pindakoeken vervolgden wij onze tocht naar de Borobudur. We hebben de gids bedankt en een Nederlands sprekende gids nam het over om ons de geheimen van de Borobudur te vertellen.
Het was een prachtige reis door de tijd met de verhalen over Boeddha en het achterliggende gedachtengoed. Level voor level beklommen wij dit machtige bouwwerk totdat wij op het bovenste nirwana ( de hemel) konden aanschouwen.
We hebben zelf nog wat rondgewandeld en foto's gemaakt voordat we met de gids terug wandelden naar de uitgang. Ook van hem afscheid genomen en met onze taxichauffeur afgesproken dat we in de middag ook nog de Prambanan konden gaan bezoeken. Dit is eveneens een groot bouwwerk maar deze is neergezet door en voor de hindoeïsten. Deze zijn ze momenteel weer helemaal aan het restaureren maar wat er staat is echt de moeite van het bekijken waard.
Moe maar voldaan zijn we teruggegaan naar ons hotel. Even douchen en eten waarna wij ons (m.u.v. Babs) weer heerlijk hebben laten masseren. Dit keer werd er geen happy ending aangeboden ;).
Licht uit en slapen maar.

Dag 6 (10.9.2014)

Oppiktijd 08.30 uur. Zoals iedere ochtend tot nu een heerlijk ontbijt ( brood, beleg en fruit of nasi/mihoen), voordat wij de lange reis naar Bromo gingen aanvaarden.
Een busreis die uiteindelijk 14 uur zou duren.
Het is een helse rit geworden. Laat ons jullie invoeren in rijgedrag van de Indonesische buschauffeurs.
Je hebt een tweebaans weg met vluchtstrook, zij maken er zelf een driebaansweg van. Ook wordt dan soms de buitenste baan van het tegemoetkomende verkeer gebruikt. Dan rijden er vrachtwagens, bussen, minivans, auto's, motoren, brommers, fietsers en een soort van riksja's en ander soort verkeer.
Wij hebben nog nooit zoveel brommers bij elkaar gezien, alles duwt elkaar aan de kant, er wordt links en rechts en over de andere baan ingehaald en de brommers glippen daar met doodsverachting tussendoor. Wij zitten dit alles met samengeknepen billen te aanschouwen en onze chauffeur deed dit ook nog met een hand want met de ander was hij aan het bellen, sms'en, toeteren en schakelen en soms alles tezamen. Ons ondergoed heeft veel te verduren gehad deze 14 uur en maar één ongeval gezien, viel ons erg mee.
We kwamen uiteindelijk om 22.30 aan en zijn gelijk naar bed gegaan. We sliepen in een matig hotel wat erg koud was op 1700 meter hoogte. Wat opviel was de sterke zwavellucht. Het benam je je adem en niet op een positieve manier.

Dag 7 (11.09.2014)

Gewekt om 3.00 uur in het pikkedonker. Vreselijk koud, dus dik ingepakt vertrokken we met een jeep naar een uitzichtpunt om de zonsopkomst bij de Bromo vulkaan te zien. Het was erg koud maar de moeite waard. Frits en Hans zijn later nog naar de krater geklommen en de foto's zijn te zien op de site.
Terug in ons hotel voor het ontbijt, de douche en direct met een minivan naar Surabaya voor onze vlucht naar Denpasar. We hebben deze in allerijl geboekt omdat we niet weer 14 uur in een bus wilde zitten. Uiteindelijk verliepen de bus reis (4 uur) en vlucht voorspoedig en om 19.40 hebben we ingecheckt in ons superonderkomen voor de komende twee dagen ( foto's volgen) het is te bizar.

Wordt vervolgd......

Van reisblog naar fotoboek