Deel 1 reisverhaal

8 september 2014 - Yogyakarta, Indonesië

Oké, het eerste  blogverhaal over wat we de afgelopen dagen hebben meegemaakt... Vrijdagochtend stond om 8 uur de taxi in Leiden voor de deur om ons naar Schiphol te brengen. Het inchecken liep gelukkig voorspoedig ondanks dat we thuis problemen hadden met het uitprinten van de boardingpasses van Frits en Wilma, bleek dat de "van" en de "van den" gewoon aan de achternaam moest worden geplakt... Raar volk die vliegmaatschappijen... We hadden nog niet ontbeten dus dat deden we in "café Amsterdam", dat nu eindelijk eens open was.

Het vliegtuig vertrok op tijd en we settelden ons voor een vlucht van bijna 13 uur. Ieder had een eigen videoscherm in de stoel voor je, dus de tijd gedood met veel films kijken en geprobeerd alvast te slapen inde tijdzone van Indonesië....dat ging Frits heel goed af want die heeft nagenoeg de hele vlucht liggen pitten...;))

Om 1 uur Nederlandse tijd geland op Kuala Lumpur met een snelle overstap in het volgende vliegtuig (circa 1 uur). Het was wel even zoeken waar de gate was, bleek dat we met een trein moesten naar een heel ander deel van de luchthaven. Vervolgens nog 2 uurtjes vliegen voordat we eindelijk op Jakarta landde.

Door de douane, wat vrij vlot ging aangezien we de visums al in Nederland geregeld hadden. Was achteraf niet echt nodig aangezien het niet druk was bij de visumbalie, maar wel handig. Nadat de koffers weer eens door de scanner moesten, op zoek naar onze chauffeur. Het was even zoeken want die stond natuurlijk bij een andere uitgang. Maar gelukkig dan toch op weg naar Bandung....... We waren in INDONESIË!!!!!

3 van de 4 passagiers hebben weinig gezien van de 3 uur durende rit (ik natuurlijk wel hahaha), maar lagen met de hoofden op schoot te slapen. De chauffeur probeerde eerst nog een praatje te maken maar gaf het al gauw op. Wat een mega drukte onderweg. Het leek wel of we in 1 lange file naar Bandung zijn gereden....en in Bandung was het nog drukker. Om 13.00 uur in het hotel aangekomen, de chauffeur een fooi van € 0,65,- gegeven waar hij heel blij mee was (even wennen voor ons). Zag er goed uit, maar bleek helaas toch geen zwembad te hebben. 'S middags onze straat een beetje verkend met allerlei winkels, nog niets gekocht. In een eettentje de eerste saté gambing gegeten. We hadden besteld en kregen ineens nog meer gerechtjes op tafel gezet zoals loempia's en vis in bananenbladeren (dit laatste geprobeerd door Hans en was niet te eten).  Bij het afrekenen bleek dat we nog een aparte nota kregen van de verkopers die het eten spontaan bij ons op tafel hadden gezet...hmmmm.
Gezellig wat drinken in ons hotel was ook een belevenis, buiten het feit dat je vaak binnen mag roken waren onze drank bestellingen altijd hilarisch.
"Wat wilt u drinken." En wij onze bestelling doorgeven, cola,
sprite, fanta en ginger ale, dat stond allemaal op de kaart en werd netjes genoteerd door de bardame. 5 minuten later kwam ze terug met de mededeling dat alles op was en dat 2 dagen achter elkaar.
Wij hebben naast het hotel zelf ons drinken gekocht en in de lobby opgedronken.
Ze zouden het zelf ook kunnen verzinnen om het daar te halen en aan ons te verkopen, maar nee.

Na de verkenningstocht een klein tukje gedaan en gegeten in het restaurant. Als afsluiting van de dag ons allemaal laten masseren, waar geloof het of niet aan de mannen werd gevraagd of ze een happy end wilde hebben...........

Dag 3 van onze vakantie, zondag 7.9.2014. Eerst maar eens ontbijten en tot mijn verbazing hadden ze zelfs brood met hagelslag. Natuurlijk ook diverse warme Indische gerechten om de dag mee te beginnen. Na het ontbijt zijn we de stad te voet gaan verkennen. Een kakofonie aan geluid van toeterende auto's en heel veel brommers. Uitgekomen op een winkelstraat waar een Starbucks zat. Wilma kon eindelijk een lekker bakkie koffie drinken. Veel bezienswaardigheden zijn er niet in Bandung. We zijn rond de grootste moskee gelopen en hebben de cultuur opgesnoven (het stonk er giga). Over een markt gelopen waar ik eindelijk eens aan de grote kant was. Het is warm en vochtig. Kleding scoren is er hier niet echt bij aangezien het veel islamitische kleding is wat hier wordt verkocht. Op de terugweg naar ons hotel nog naar een ander deel gelopen waar kinderen op een paard een rondje mochten rijden en dat ging nog best hard. Het grappige is dat er 2 x aan ons is gevraagd of mensen met ons op de foto mochten.
's avonds gegeten in een prachtig restaurant waar geen Indonesisch eten op de kaart stond.  Heerlijke soep en pasta en Hans bestelde een hoofdgerecht wat bestond uit 6 spiezen met vlees en vis. Veel te veel dus de rest heeft nog lekker mee zitten eten knabbelen.  Aan het eind werd ons gevraagd of wij een nieuw gerecht wilde proberen en onze mening wilden geven. Uiteraard hebben wij dat gedaan en zijn benieuwd of de burger op de kaart komt met iets minder saus.

Het afrekenen in restaurants gaat helemaal nergens over.
Goed gegeten, voor, hoofd, na en een bakkie koffie voor de prijs van € 8,- pp.

Dag 4 (8.9.2014)

Om 6 uur ging de wekker vanmorgen, douchen en ontbijten. De koffers hadden we de avond ervoor reeds weer ingepakt.
Om 7 uur stonden er 2 taxi's gereed die ons naar het station brachten. Door onze bagage hadden we er aan 1 niet genoeg. We waren ruimschoots op tijd en na de incheck procedure ( met paspoort) mochten we het perron op. Koffie gescoord en om iets over 8 zijn we aan boord gegaan. Prima wagons met genoeg beenruimte maar het was even behelpen met de bagage.
Het tempo van de trein is te vergelijken met een oud boemeltje maar dat was voor het zicht en de foto's prima.
Een geweldige film trok aan ons raam voorbij met prachtige valleien, schitterende sawa's (rijstvelden trapsgewijs) en bebossing.
Kleine dorpen waarbij je het gevoel hebt dat de trein dwars door de achtertuinen rijdt.
Op de genoemde rijstvelden werken echt honderden mensen die de hele dag tot hun knieën in het water staan om het land bij te houden.
Op elk station wat we aandoen (5 stuks) staan we even stil, benen strekken en wc bezoek wat hier in Indonesië buiten de hotels gelijk staat aan op je hurken en goed mikken. Soms komen er vrouwen in de deuropening om eten te verkopen.
In de treinwagons zitten stopcontacten wat wel makkelijk is om de iPad en de telefoons op te laden. Moderne tijd meets the old days.

Om 16.00 uur met de trein aangekomen in Jogjakarta. Een klein stukje lopen naar het hotel en daar aangekomen zijn we vrijwel direct het zwembad in gedoken. Heerlijk even afkoelen. Vanavond gaan we het centrum van Jogjakarta verkennen en eens kijken of we nog een goed restaurant kunnen vinden.

Wordt vervolgd......

1. Sascha:
    8 september 2014
    Leuk om te lezen!!!!
    En een 'happy end' .....
    Die hebben jullie vast van jullie eigen vrouwen gehad haha
    Ben nu al benieuwd naar de mooie foto's vanuit de trein
    Dikke kus van ons!
  2. Esther:
    8 september 2014
    Leuk om te lezen. Lijkt me geweldig om te zien en mee te maken allemaal. X